İnsanın bundan 40 yıl önce
dönemin teknolojisi ve imkanları ile uçak yapmayı kafasına koyup bunu
gerçekleştirmesi, günümüzün şartlarında bile büyük bir araştırma, özveri ve
çalışma gerektiriyor. Adapazarı’nda yaşayan Hikmet Şentürk, 1977 yılında planı ve projesi kendisine ait olan
uçağı tasarlayarak uçurmuştur.
![]() |
Uçak Yapan Girişimci Hikmet Şentürk |
Hikmet Şentürk’ün küçük yaşlarda
başlayan uçak merakı babasıyla 12 yaşında gittiği bir uçak sergisinde Piper tipi uçağı gördüğünde farklı bir
boyut kazanır. Bu tarihten sonra Türk Hava Kurumu’na daha sık gitmeye başlayan
Şentürk, uçakları daha dikkatli inceler ve 1976 yılında motorunu ve pervanesini
yine Türk Hava Kurumundan satın aldığı uçağını yapmaya başlar. Gece geç
saatlere kadar garajında çalışır ve 3 ay gibi kısa bir süre içinde de gövdesini
dikişsiz çelik borudan, kanatlarını polyester bez kaplı ladin ağacından yaptığı
uçağını gizlice uçurmayı başarır.
![]() |
Uçak Yapan Girişimci Hikmet Şentürk |
Hikmet Şentürk, 15 Şubat 1978’de THK’da düzenlenen bir sergide
uçağının fotoğraflarını sergiler. Ziyaretçiler arasında dönemin Cumhuriyet
Senatosu Başkanı ve Eski Hava Kuvvetleri
Komutanı Tekin Arıburun da vardır. Tekin
Arıburun’un talimatı ile Hikmet Şentürk,
Etimesgut’ta yer alan Türkkuşu’nda
üç aylık pilotaj eğitiminden sonra pilot lisansına sahip olur.
Adapazarı – Ankara arasında
defalarca mekik dokuyan, çalmadık kapı bırakmayan Şentürk, uçağını uçurmak için
gerekli olan izinleri bir türlü alamaz. Sertifika almak için Ulaştırma
Bakanlığı’na gider, fakat uçağı kendisi yaptığı için teknik bir belgeye sahip değildir.
İstanbul Teknik Üniversitesi, Kayseri
Hava İkmal Bakım Merkezi veya Kara Kuvvetleri Havacılık Okulu’ndan teknik belge
getirmesi istenir. Kayseri’den gelen ikisi subay, biri sivil üç uçak mühendisi
uçağı bir gün boyunca inceledikten sonra “Uçak uçabilir” derler fakat işlerinin
yoğunluğundan dolayı kendisine yardımcı olamayacaklarını söylerler. Sertifika
alamadığı “Arzu-1” adlı uçağını
defalarca gizli gizli uçuran Şentürk, son uçuşunu 7 Temmuz 1985 tarihinde
gerçekleştirir. Daha sonra tadilat için uçağını hangarda parçalara ayırır fakat
bir daha toplayamaz.
![]() |
Uçak Yapan Girişimci Hikmet Şentürk |
Uçağının parçalarını hala
garajında özenle koruyan Hikmet Şentürk,
uçak yapma aşkının ilk günkü gibi içinde olduğunu, destek verilmesi halinde bir
yıllık bir süre içinde 2 kişilik eğiim uçağı yapıp uçuracağını söylüyor.
Arzu-1 Teknik Özellikleri
Motor: Continental C90
Boş Ağırlığı: 325 kg
Dolu Ağırlığı: 450 kg
Kanat Açıklığı: 6.75 m
Uzunluğu: 5.10 m
Seyir Hızı: 325 km/saat
Boş Ağırlığı: 325 kg
Dolu Ağırlığı: 450 kg
Kanat Açıklığı: 6.75 m
Uzunluğu: 5.10 m
Seyir Hızı: 325 km/saat
Bir Yorum Yapın:
0 yorum var. Bir tane yazın.